CZYM JEST STRES?

Stres jest reakcją na przykry bodziec z otoczenia; to stan napięcia organizmu.

Stres to także dynamiczna relacja pomiędzy człowiekiem a otoczeniem. 

Relacja ta może być oceniona przez osobę jej doświadczającą jako wymagająca określonego wysiłku, by sobie z nią poradzić lub przekraczająca możliwości sprostania jej.


Czynniki stresogenne mogą być:

a) OBIEKTYWNE (np. hałas, temperatura, zanieczyszczenie środowiska, ograniczenie światła lub przestrzeni)

b) SUBIEKTYWNE (np. frustracja, zagrożenie, presja czasu, przebodźcowanie, kontakty międzyludzkie)


SYMPTOMY

Stres może mieć bardzo różne objawy, u każdej osoby może wyglądać to inaczej.

Fizyczne symptomy dzielimy na:

  • mięśniowe (drżenie lub napięcie mięśni, skurcze)
  • oddechowe (spłycony lub przyspieszony oddech)
  • reakcje bólowe (bóle głowy, brzucha, pleców, ramion, nerwobóle)
  • reakcje układu trawiennego (wymioty, biegunki, niektórzy nie jedzą, a inni się zapychają)
  • inne objawy (np. suchość w ustach, bezsenność, wybuchy gorąca, rumieńce lub blednięcie, osłabienie, rozdrażnienie, problemy skórne, przyspieszone mówienie, nadmierna potliwość, śmiech, zaburzenia miesiączki)

Oprócz fizycznych, stres może wywoływać także objawy emocjonalne i psychiczne.

EMOCJONALNE:
  • cierpię, często czuję się samotn_, opuszczon_ i wyobcowan_
  • najchętniej zapadł_bym się pod ziemię
  • mam mało okazji do wyrażania lub odreagowania moich uczuć
  • ostatnio często tracę panowanie nad sobą
  • czuję się zagrożon_, jestem bardziej lękliw_ niż kiedyś
  • często nie mam żadnego planu ani celu
  • w ostatnim czasie brakuje mi motywacji do rozwiązywania problemów
  • moje reakcje są często nieadekwatnie gwałtowne
  • jestem bardziej nerwow_ i zablokowan_ niż kiedyś

PSYCHICZNE:
  • moja zdolność koncentracji w sytuacjach stresowych jest dużo gorsza niż kiedyś
  • nic nie robię w czasie wolnym
  • moja samokontrola i samodyscyplina obniżyły się bardzo w ostatnim czasie
  • częściej niż kiedyś zapominam o ważnych sprawach
  • z trudnością przychodzi mi uczenie się nowych rzeczy
  • czuję się często obojętn_ i niezdoln_ do podejmowania decyzji
  • często czuję, że nie mam nic ważnego do powiedzenia
  • wiele spraw zaczyna mnie przerastać
  • w rozmowie często tracę wątek

Istnieje wiele technik radzenia sobie ze stresem. 

Pamiętaj jednak, że jeśli czujesz, że stres paraliżuje Twoje życie, warto wybrać się do specjalisty, który pomoże przejść Ci przez drogę uzdrawiania. To okej, że możesz potrzebować indywidualnej pomocy. To normalne.


JAK PORADZIĆ SOBIE ZE STRESEM?

NATURA
Przebywanie na łonie natury ma ogromne właściwości relaksujące. Wyłącz Internet, wybierz się na porządny spacer po lesie. Podziwiaj naturę - ruchy drzew, kolory liści i roślin. Wsłuchaj się w dźwięki - szum koron drzew, szelest liści, dźwięk Twoich kroków. Dotykaj - mchu, kory drzew.
Poczuj wdzięczność, że żyjesz na tak niesamowitej planecie.
Gwarantuję, że wrócisz zdecydowanie bardziej zrelaksowan_.


ĆWICZENIA ODDECHOWE

Jednym z najprostszych i najszybszych sposobów na uspokojenie, są techniki oddychania.

1) Weź powolny, głęboki wdech przez nos, licząc w głowie do 3.

2) Przytrzymaj powietrze w płucach, znów odliczając do 3.

3) Zrób wydech za pomocą ust, tym razem licząc w głowie do 6.

Takie świadome, głębokie oddychanie z odliczaniem 3-3-6 pomoże Ci dotlenić mózg i zrelaksować się.


AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA
Aktywność fizyczna reguluje poziom kortyzolu i pobudza wydzielanie endorfin. Wybierz taką aktywność, która sprawdzi się u Ciebie najlepiej.
Może to być pływanie, bieganie, taniec, jazda na rowerze czy rolkach, ćwiczenia siłowe, joga, i wiele innych!
Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

MIĘŚNIE
Stres często powoduje napięcie mięśniowe. Pozbycie się go może trochę obniżyć poziom stresu.
Jak to zrobić? Jeśli masz kogo poprosić o masaż, zrób to. Jeśli nie - samodzielnie też możesz sobie poradzić.
Połóż się wygodnie na plecach. Oddychaj powoli i głęboko. Skupiaj się po kolei na każdej kolejnej części ciała - napnij mięśnie, po chwili je zrelaksuj. Zrób tak z całym ciałem.
Są też inne techniki relaksacji mięśni, np. akupresura lub rolowanie.

MEDYTACJA
Medytacja polega na spokojnym przyglądaniu się przychodzącym i odchodzącym myślom, bez analizowania i oceniania ich. 
Takie spojrzenie na swoje myśli z dystansu może mieć bardzo silne działanie uspokajające, relaksujące.
Są różne techniki medytacji, spróbuj odnaleźć idealną dla siebie!

5 komentarzy:

  1. Świetnie napisany post. Mnie bardzo pomaga spacerowanie, zwłaszcza teraz pośród szeleszczących liści oraz wyszorowanie pleców szczotką zamiast klasycznego masażu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja ostatnio czuje sie calkowicie przestresowana i slabo sobie z tym radze ;/ Dzisiaj bylam na dlugim spacerze w parku , teraz zrobilam sobie goraca herbatke i ide polozyc sie w wannie ... I chyba skorzystam z twojej porady z cwiczeniami oddechowymi :) Bardzo fajny i pouczajacy wpis!

    Pozdrawiam i zapraszam serdecznie! KLIK

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam serdecznie ♡
    Fantastyczny wpis! Bardzo, bardzo pomocny. Warto wziąć go sobie do serduszka :) W dzisiejszych czasach każdy natyka się na stres, i to niemalże na każdym kroku. Trzeba wiedzieć jak sobie z nim radzić. Mi najbardziej pomaga bliskość drugiej osoby :) Ewentualnie sport :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  4. Póki co udało mi się zlikwidować główne źródło stresu - zrezygnowałam z pracy, której nie cierpiałam i znalazłam inną. Jest o wiele lepiej pod względem samopoczucia czy snu i relacji rodzinnych. Jednak podjęcie takiej decyzji wiele mnie kosztowało.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja jak jestem zestresowana to prawie nic mi nie pomaga. Rtuję się trochę herbatkami na uspokojnie, ale przy dużym stresie i one nie dają rady.

    OdpowiedzUsuń